בדיקות אתרים QA

בדיקת אתר חשובה כדי לוודא שהאתר עובד בצורה תקינה מכל היבט.

חשוב במיוחד לבצע בדיקת אתר אחרי שהאתר נבנה ועלה לאוויר וגם כשעושים בו שינויים משמעותיים מבחינת מבנה.

לבדיקת אתר יש כמה מרכיבים והיבטים.

כל בדיקה חייבת להתבצע גם ממחשב רגיל וגם מטלפון סלולרי שהוא אנדרואיד ואפל כדי לראות שהאתר נראה טוב בכולם.

בדיקה פונקציונלית של האתר

בדיקת גלישה וניווט באתר

גלישה באתר והתמצאות בו. עוברים על הדפים והתפריטים ובודקים:

1.התפריטים נפתחים ורואים אותם טוב

2.הדפים נראים טוב ואפשר לראות אותם בצורה ברורה וקריאה

3.אין טקסט שעולה על דברים אחרים ומסתיר או תמונות שמסתירות טקסט

4.אפשר להגיע מכל מקום לדף הראשי של האתר ולתפריטים

5.דפים לא נתקעים

כמובן שברוב המקרים אי אפשר לעבור על כל הדפים באתר אבל כדאי לעשות מדגם על כמה שיותר דפים.

חשוב מאוד לבדוק את הדף הראשי ודפים חשובים אחרים באתר.

בדיקת חיבורים ויצירת קשר מהאתר

1.נכנסים לכל טפסי יצירת הקשר באתר, משאירים פרטים ורואים שהם מגיעים למייל שצריך. 

באתר יכולים להיות כמה סוגים של טפסי יצירת קשר כמו כאלה שהם כלליים לאתר וכאלה שיש בדפים מסוימים כמו דף יצירת קשר. השארת פרטים בהם צריכה להגיע למייל של בעלי האתר ואם יש באפיון גם הקפצה לדף תודה אז צריך לבדוק שהוא עובד

2.בדיקת לחצן החיוג בכל מקום שבו מופיע הטלפון. חשוב לבדוק מהטלפון הנייד.

3.בדיקת שבכל מקום שבו מופיע מייל לפניות אז לחיצה עליו פותחת את המייל

4.בדיקה שלחיצה על כפתור whatsapp מביאה את הגולש לחיבור whatsapp שמגיע למי שמקבל פניות מהאתר

5.בדיקה שכל אמצעי אחר אם מותקן באתר כמו צ'ט אוטומטי אכן עובד ומביא למקום הנכון

בדיקת קישורים שבורים באתר

קישור שבור הוא קישור שלא מביא למקום שהתכוונו אליו.

בדרך כלל הוא מחזיר דף 404 עם הודעה על קישור שבור.

לקישור שבור יש כמה בעיות:

1.חווית משתמש לא טובה

2.מאט את עלית הדף באתר

3.פוגע בקידום האורגני

קישור כזה יכול להיות מטעות בהכנסה שלו או מקישור לדף באתר חיצוני שירד מהאוויר.

כדי לפתור את הבעיה סורקים את האתר עם תוכנת screaming frog ומתקנים את הקישורים השבורים. אפשר גם עם כלים אחרים.

בדיקת מהירות של אתר

מהירות אתר היא משהו שחשוב לחווית משתמש טובה ומשפיעה גם הקידום האורגני בגוגל.

אתר שעולה לאט יכול להבריח גולשים וגם לא יעלה בדירוג של גוגל.

מהירות האתר חשובה במיוחד בטלפונים ניידים אבל היא חשובה גם במחשב נייח.

ניתן לבדוק את מהירות האתר בעזרת הכלי החינמי https://pagespeed.web.dev/

או בעזרת הכלי בתשלום

https://gtmetrix.com/

יש כמה גורמים שעלולים להאט את מהירות האתר:

1.תמונות כבדות באתר

2.קישורים שבורים

3.אחסון אתר שלא מגיב מהר

4.כל מיני אלמנטים כבדים באתר שאפשר להוריד או לכווץ

בדיקת תהליך של כניסה והרשמה לאתר

יש אתרים שנדרשת בהם כניסה עם משתמש וסיסמא.

צריך לבדוק את תהליך ההרשמה בכל הדרכים שיש.

יכולה להיות הרשמה על ידי הזנת מייל ושם משתמש ואז מקבלים סיסמא במייל או הרשמה על ידי לחיצת כפתור של הרשמה בעזרת חשבון אפל\גוגל\פייסבוק\טוויטר ועוד.

צריך לראות שאחרי ההרשמה המשתמש נכנס לאתר בצורה חלקה והוא רואה את מה שהוא אמור לראות בהתאם לצרכים של בעלי האתר.

בדיקת החלפת סיסמא באתר

לעיתים נדרשת החלפת סיסמא באתר.

צריך לבדוק שהתהליך מתבצע בצורה חלקה ולא נתקע. בדרך כלל הסיסמא נשלחת למייל ואז יש קישור לאימות או שמכניסים ישירות את הסיסמא לאתר.

בנוסף צריך לבדוק שהסיסמא עובדת בהתאם למדיניות של בעלי האתר (אורך סיסמא, שימוש באותיות גדולות ומספרים)

בדיקת אתר של חנות אינטרנטית

בדיקה של חנות צריכה להיות מעמיקה יותר מאתר רגיל וצריך לבדוק כמה נקודות מעבר לשאר הבדיקות.

נוסף לזה כדאי לנסות לתת לגלוש בחנות לגולשים שלא מכירים את החנות ולשמוע הערות והארות מהם.

בדיקת התמצאות בחנות

  • בדיקה שקל להגיע לכל המוצרים בחנות מדף הבית ומכל דף.
  • אפשר להגיע לכל המוצרים בחנות
  • ניתן לבחור איזה מוצרים שרוצים מבחינת כמות, מידה וצבע
  • דפי המוצרים תקינים ורואים אותם כמו שצריך. יש בהם תמונות, מחיר ברור ללא צורך בגלילה והסבר על המוצר
  • ניווט בחנות קל ואפשר להגיע לכל קטגוריה ומוצר בקלות
  • ניתן לבדוק בכל מיקום את סל הקניות, לראות מה יש בו ומה המחיר הסופי, להוריד ממנו מוצרים ולהוסיף אליו

בדיקת תהליך קנייה בחנות

חנויות דיגיטליות רבות מפסידות כסף בגלל תהליך קניה שנתקע.

תהליך הקניה עלול להתקע בכל מיני שלבים ואם הוא לא עובר בצורה חלקה אז בעלי החנות יכולים להפסיד סתם כסף.

דברים שצריך לשים אליהם לב:

  • אפשר להוסיף מוצרים לסל הקניה ולהוריד מוצרים בקלות
  • אפשר להגיע אל סל הקניה מכל מקום בחנות
  • כפתור של מעבר לתשלום צריך להיות מכל מקום באתר
  • בדף התשלום צריך להיות ברור איזה פרטים מכניסים כמו:מחיר כולל, פירוט של המוצרים שנקנו, שם , כתובת, טלפון, פרטי משלוח, פרטים לחשבונית וכל מה שצריך
  • במעבר לתשלום בכרטיס אשראי או בדרך אחרת, צריכים להיות ברורים כל השדות שצריך להכניס
  • במקרה של פרטים שלא הוכנסו, צריך שיהיה ברור לגולש מה חסר
  • אחרי התשלום צריכה להיות הודעת תודה על התשלום וגם משלוח מייל עם החשבונית והקבלה
  • מקובל לשים באתר מוצר דמו שעולה שקל ועליו לבדוק את התשלום עם כרטיס אשראי אמיתי

בדיקת תקלות קידום אורגני SEO באתר

אתר שרוצים לעשות לו קידום אורגני בגוגל צריך לעמוד בכמה תנאים כדי להיות מקודם. 

לפעמים תוך כדי קידום עלולות להיות תקלות שאפשר לתקן.

בדיקות SEO בסיסיות שכדאי לבצע באתר חדש ולפני שבונים אתר

  • בדיקה שהאתר מחובר לכלי של גוגל https://search.google.com/search-console ונסרקות בו המפות אתר xml.sitemap
  • מהו הURL של דפי האתר. רצוי להגדיר URL קצר ובאנגלית עם כמה שפחות היררכיות
  • לכל נושא באתר יש URL משלו
  • ניתן לשים בכל דף באתר תיאור Title ותיאור Meta description יחודי לדף
  • בכל דף צריכה להיות כותרת מסוג H1 אחת בלבד
  • ניתן להכניס לכל תמונה תיאור Alt
  • בדיקה שהאתר עובד על פרוטוקול Https

בדיקות SEO מתקדמות שצריך לבצע באתר

כדי לבדוק את האתר רצוי לסרוק אותו עם תוכנת screaming frog שתראה כמעט את כל הבעיות שיש בו.

  • בדיקה שאין Title וMeta description בכמה כתובות URL
  • בדיקה שבכל הדפים יש כותרת H1 אחת בלבד
  • בדיקה שאין קישורים שבורים
  • בדיקת קישורים עם הפניות בתוך האתר וביטול שלהם עד כמה שניתן (משפיע על כח האתר ומהירות האתר)
  • בדיקה שאין דפים עם קישורים שהם http ולא https
  • בדיקת תוכן כפול באתר. כדאי לעבור על העמודים הראשיים ועוד כמה עמודים מדגמיים עם אתר copyscape.com ולראות שאין תוכן כפול. תוכן כפול לא יתן לגוגל לקדם את האתר
  • בדיקת קישורים אל האתר. בדיקה זאת יכולה להתבצע עם תוכנת Ahref או Semrush . קישורים שהם ספאם או מאתרים מפוקפקים צריכים להיות מטופלים על ידי פניה לאתרים עם בקשה להסיר אותם או במקרה הנפוץ יותר הכחשה שלהם לגוגל עם הכלי https://search.google.com/search-console/disavow-links
  • בדיקה של דפים עם תוכן דל באתר. ניתן לראות בעזרת חיפוש בצפרדע -screaming frog דפים עם תוכן דל. יתכן שאלה דפי טיוטה שנשכחו ונסרקו על ידי גוגל או דפים אחרים באיכות נמוכה. המצאותם של דפים אלה פוגעת בקידום האתר בגוגל. ניתן לטפל בבעיה על ידי שיפור התוכן של הדפים או סגירתם לסריקה או הסרה שלהם מהאתר. הסרה של הדפים מהאתר מצריכה גם הסרה שלהם מגוגל על ידי שימוש בכלי google search console
  • בדיקה של מה גוגל רואה באתר על ידי ביצוע הפקודה site: בדפדפן לפני הURL של האתר. לדוגמא: site:https://www.getclicks.co.il כך רואים מה הכותרות Title + Meta description ואם יש דפים שרצוי להוריד מהסריקה כמו דף מדיניות, דף תודה ועוד.

סיכום

בניית אתר ותחזוקת אתר מחייבת בדיקה מעמיקה של כל מרכיבי האתר כדי לראות שהכל עובד כמו שצריך ואין תקלות.

כדאי להשקיע בבדיקה כדי לא לאבד גולשים שהם לקוחות פוטנציאליים.

תוכן עניינים

Picture of רונן וינשטוק
רונן וינשטוק

רונן וינשטוק עוסק בביצוע קידום אתרים אורגני SEO. יועץ לעסקים וחברות בבנית אתרים ובקידום עם ניסיון רב והצלחה בקידום ענפים שונים.

צרו איתי קשר

למידע ומאמרים נוספים

קידום אתרים אורגני

קידום אורגני בגוגל SEO – מה זה הרבה שומעים את המונח SEO וזה ראשי תיבות של search engine optimization. בתרגום חופשי זאת התאמה של האתר

אופטימיזציה לאתר

אחר מהשירותים שאני מספק הוא דו"ח אופטימיזציה לאתר. למה צריך דו"ח אופטימיזציה לאתר? אתר שמקודם חזק על ידי קידום אתרים אורגני יביא עוד גולשים ועוד

מה זה SEO

בהרבה מקרים ממליצים לבעלי אתרים "לעשות SEO". כדאי לדעת מה זה ולמי זה טוב. הסבר על המושג SEO SEO זה ראשי תיבות של Search Engine

בניית אתר לעורך דין

למה עורך דין צריך אתר? בין אם מדובר בעורך דין בודד מתחיל בתחום ובין אם מדובר במשרד עורכי דין ענק שיש בו שותפים או שכירים,