אתרי אינטרנט רבים מוקמים לצרכים תדמיתיים של העסק ומתן מידע.
הרבה אתרים מוקמים לצורך הבאת לידים לבעלי האתר והפיכה שלהם לכסף.
יש כמה סוגים של לידים שמקבלים מאתרים
סוגי הלידים קצת שונים בין עסקים שהם חנויות אינטרנטיות ועסקים שהם נותני שירותים.
לידים עסקיים של חנויות אינטרנטיות
נניח שיש רשת חנויות כלי בישול שגם מפעילה סדנאות בישול ללקוחות.
היא יכולה לקבל כמה סוגי לידים:
1.קנייה של מוצר בחנות
2.הורדת קופון לקניה בחנות
3.הרשמה למועדון לקוחות
4.הורדת אפליקציה של העסק
5.הרשמה לניוזלטר של העסק
6.צפייה בסרטון הדרכה של העסק
7.רכישת סדנת בישול דרך האתר
8.התקשרות לעסק דרך הטלפון.
כל אחת מצורות הפניה האלה לעסק היא ליד שיכול לייצר הכנסה מיידית כמו קניה בחנות או רכישת קורס.
ליד גם יכול לייצר הכנסה עתידית כמו למשל הרשמה לניולטר שבעתיד יביא מכירות או קניית קופון.
לידים עסקיים של נותני שירותים
נותני שירותים כמו רופאים, עורכי דין, אינסטלטורים, שפים ועוד מקבלים בדרך כמה כמה סוגי לידים:
1.שיחות טלפון
2.פניות בwhatsapp
3.פניות דרך טופס יצירת קשר באתר
איך מטפלים בלידים שמתקבלים
ליד שמתקבל על ידי פניה לעסק צריך לההפך בסוף לעסקה שתכניס כסף.
אם למשל הגיעו 100 לידים ומתוכם נסגרו 5 אז זה אומר 5% אחוזי סגירה\המרה וזה אחוז נמוך.
טיפול נכון יגביר את אחוזי הסגירה והוא עדיף על השקעה בעוד פרסום שיביא עוד פניות אבל עם אחוז סגירה נמוך.
מתי חוזרים לליד?
חזרה לפניה צריכה להיות בהקדם האפשרי.
ליד שהושאר עכשיו נקרא “ליד חם” והסיכוי לתפוס אותו מהר ולהפוך אותו לעסקה הוא גדול מליד שהושאר לפני כמה ימים (נקרא גם “ליד קר).
דוגמא שהייתה במציאות:
הגיעו אליי מובילים להוביל דירה ופתאום הם דרשו מחיר מוגזם שלא סוכם, העניין התפוצץ והם הלכו.
הייתי צריך להוביל דירה מייד.
חיפשתי מוביל דירות בגוגל והגעתי לאתר שבו השארתי פניה.
האתר העביר את הפניה לכמה מובילים.
הראשון התקשר אליי אחרי כמה דקות ואיתו סגרתי.
היה גם אחד שהתקשר אחרי שעתיים, אחד שהתקשר אחרי 6 שעות, אחד שהתקשר למחרת ואחד שהתקשר אחרי שבוע.
כל אלה שלא התקשרו מייד הפסידו עסקה.
כדאי לזכור שמי שמשאירים פניות הם כאלה שמחפשים עסקה והם ישאירו פניות בכמה מקומות כך שגם בגלל זה חשובה המהירות.
כעקרון בתלות בסוג העסק המענה צריך להיות בשעות הפעילות של העסק ורק אם מדובר במקרה חירום צריך לענות מיד.
כך לדוגמא אם מישהו ישאיר פניה באתר של עורך דין על כתיבת צוואה בשעה 9 בערב אז צריך לחזור אליו בשעת פתיחת המשרד למחרת.
חזרה לפניה כזאת בשעה מאוחרת בערב עלולה להראות מוזר ובעל העסק עלול להראות לחוץ.
בפניה דרך טופס יצירת קשר או whatsapp כדאי לתת מענה אוטומטי שהפניה נקלטה ושיחזרו לפונה בשעות העבודה.
מי צריך לענות לליד
במקרה של טלפון מחוץ לשעות פעילות העסק כדאי להעסיק מוקד שעובד 24 ולוקח הודעות.
בעסקים שנותנים מענה 24 שעות כמו עורכי דין מסוימים, רופאים, וטרינרים, חשמלאים וכו’ צריך שבעל העסק יענה מעבר לשעות הפעילות.
בזמן הפעילות של העסק תלוי מה גודל העסק ובאיזה תחום הוא.
בעסקים כמו מרפאות, משרדים של עורכי דין, משרדי רואי חשבון ודברים מסוג זה כדאי שלא יענה בעל העסק לשיחות כי זה מפחית מהערך שלו.
רצוי שתהיה מזכירה שתענה ותנהל את השיחה.
בעסקים אחרים קטנים זה בסדר שבעל העסק יענה.
איך ומה עונים לליד
מענה נכון לפניה יכול להיות ההבדל בין סגירת עסקה למעבר של הפונה למתחרים.
דבר ראשון צריך לחייך וזה אומר שכך ירגישו דרך הטלפון.
גם אם מי שעונה עצבני או לחוץ, הוא ל א צריך להעביר את זה ככה כי אנרגיות שליליות לא עוזרות לסגירה.
דבר שני זה לשלוט בחומר.
קרה לי מקרה שבו הפניתי מכרה למרפאת נשים שמציע טיפול לבעיה מסוימת שמופיעה באתר ומקודמת בגוגל.
המזכירה אמרה שהם לא מטפלים בבעיות כאלה.
אם עונה מזכירה של רופא או עורך דין היא חייבת לשלוט בכל השירותים שהעסק נותן.
נוסף לזה היא צריכה לדעת לענות לכל מיני שאלות שיכולות להשאל על ידי הפונה.
כדאי להכין תסריטי שיחה לשאלות שונות של לקוחות ושיהיו בהם גם תשובות.
הסיכוי לסגירת פגישה עם הלקוח והתחלת עבודה עולה אם הלקוח הפוטנציאלי מתרשם שעונים לו השאלות ויש פתרונות בשבילו.
כדאי גם בתחילת השיחה לשאול בצורה מנומסת ועניינית מהם צרכי הלקוח ועוד שאלות לפי תחום העיסוק כדי לדעת אם יש לעסק פתרון ללקוח.
במקרה שהליד רלבנטי אז כדאי לסגור פגישה עם הלקוח.
צריך לזכור שבמקרים רבים הלקוח הפוטנציאלי ינסה לפנות לכמה עסקים ולכן כדאי לגבות על הפגישה תשלום עבור קיומה.
אם אחרי הפגישה תהיה התחלת עבודה אז סכום הפגישה יקוזז מהמחיר.
גביית תשלום מראש על פגישה תפחית את הסיכוי לפגישות מבוטלות ותעלה את הרצינות של בעל העסק מול הלקוח.
איך מגיעים לידים ללקוח
לידים יכולים להגיע בכל מיני צורות:
- ביצוע קידום אתרים אורגני בגוגל לאתר האינטרנט של הלקוח
- ניוזלטרים שהלקוח מוציא כל תקופה עם פירוט של השירותים שלו ועם קופונים במקרה של חנות
- פרסום ממומן בגוגל של מודעות שמביאות לאתר או ליצירת קשר ישיר
- פרסום פוסטים בדף עסקי בפייסבוק
- פרסום סרטון בטיקטוק או יוטיוב
- פרסום ממומן ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, לינקדין וטיקטוק
- קניית לידים מספק חיצוני
לפעמים כדאי לקנות לידים מספק חיצוני.
ספק חיצוני יכול להיות למחר אתר של שיפוצים שיגיעו אליו לידים של שיפוץ מקלחות והוא יעביר אותם לעסק שמתמחה בזה תמורת עמלה.
גם כל משרד עורכי דין יכול לקנות לידים מאתר גדול.
לפעמים גם קידום משרד עורכי דין יכול להביא לידים רבים שחלקם לא בדיוק מתאים אבל אפשר למכור את הלידים למשרד אחר שהם כן יתאימו לו תמורה עמלה.
בדיקה של איכות הלידים וטיוב הלידים
לידים יכולים להיות לידים חמים שהביעו התעניינות עכשיו או לידים קרים שעבר זמן מאז שהם התעניינו.
לידים איכותיים לעסקים הם כאלה שבאמת מתעניינים לגבי המוצר והשירות כי יש להם כוונות קניה.
טיוב לידים מתבצע על ידי התקשרות אל הפונה במקרה של לידים קרים ובדיקה אם הפניה עוד רלבנטית.
נוסף לזה טיוב מתבצע לאימות פרטים במקרה שמספר הטלפון או פרטים אחרים לא נכונים.
כך גם אפשר לסנן פניות לא רלבנטיות כי הפונה לא זוכר שהוא פנה או שהוא בכלל חיפש משהו אחר.
את כל הלידים שמגיעים כדאי להכניס למערכת ניהול שלהם או לפחות לרשום אותם למעקב.
כדאי להוסיף מאיפה הגיעו הלידים הרלבנטים והטובים.
אפשר למצוא מאיפה הגיעו הלידים למשל על ידי התקנת מספר טלפון וירטואלי באתר ובקמפיינים וכך יהיה מספר טלפון אחד לקמפיין גוגל, אחד של קידום אורגני באתר, אחד של פייסבוק וכל לכל מקום.
המספר מפנה למספר של הלקוח וכך ניתן לדעת מאיפה הגיעו הלידים ומאיפה הגיעו הלידים הטובים יותר.
בהתאם לזה אפשר לשנות את הקמפיינים, את הכיתוב באתר וגם את חלוקת התקציב כדי לשפר את האיכות.